Naziv filma: As Above, So Below / U mraku katakombe (2014.)
Datum: 29.8.2014.
Redatelj: John Erick Dowdle
Scenaristi: John Erick Dowdle
Uloge: Perdita Weeks, Ben Feldman, Edwin Hodge
Radnja: Kilometri zavojitih katakombi vječni su dom bezbrojnih duša, a leže ispod ulica Pariza. Tim istraživača odluči krenuti u opasan pothvat istraživanja podzemnih labirinata punih kostiju. Unutra otkrivaju tajnu koji sadrži grad mrtvih.
Zemlja: SAD
Trajanje: 91 min
IMDb ocjena: 6.1
Naša ocjena: 8/10 
 
RECENZIJA:
 
Poznati redatelj horor filmova John Erick Dowdle, uz pomoć svog brata koji je pisao scenarij, režirao je još jedan zanimljiv film. Nakon što su prošle četiri godine od njegovog zadnjeg solidnog filma Sotone (2010) niti ovaj puta Dowdle nije razočarao.
 
Naprotiv. U mraku katakombe je još jedan uspješan uradak i u smislu struke i zarade. Nominiran je na dva filmska festivala. Na Fangoria Chainsaw Awards festivalu za najrasprostranjenije izdan film i na SXSW filmskom festivalu za najbolji naslov. Film je imao budžet od 5 milijuna dolara, a zaradio je nešto više od 40 milijuna. Dokaz je to izvrsnih rezultata koji su posljedica kvalitete filma. Dowdle je napravio iznadprosječan film u podžanru found footage horora. Nažalost, mnoge će odbiti od gledanja upravo činjenica pripadnosti djela tom podžanra, no svakoko bi mu trebali dati šansu.
 
Početak filma ne obećava mnogo. Klišejizirani start počinje tako da radnja prati mladu arheologinju i profesoricu Scarlett (koja usput rečeno govori šest jezika, ima crni pojas i još toga...) u potrazi za legendarnim Kamenom mudraca. To je srednjovjekovna izrađevina koja sadrži tajnu alkemije, tj. može pretvoriti obične kovine u zlato i dati ključ vječnoga života. Ne, nije riječ o nekom nastavku Harry Pottera iako prvih minuta dosta radnja sliči na tu franšizu. Tragovi Scarlett vode u pariške katakombe. One predstavljaju sustav tunela i labirinata veći od 300 kilometara, a u njima su pohranjeni ostaci više od šest milijuna mrtvih. U potrazi joj pomaže ekipica u kojoj se nalaze njen bivši dečko George, kamerman Benji, lokalni karizmatični vrsni poznavatelj pariških katakombi Papillon iliti Papi i ostali. Scarlett je fanatična istraživačica artefakata i tragačica za istinom pa nju ništa neće zaustaviti da krene na ovo opasno putovanje.
 
Prvih deset minuta film ima laganiji već navedeni klišejizirani start, ali onda se radnja počinje zahuktavati i u dvadesetim minutama filma kreće prava avantura. Glavna protagonistica Scarlett podsjeća po svojim kvalifikacijama i misterioznim traganjima na profesora Langdona iz Da Vincijeva koda (čija je radnja također bila u Parizu) ali i na Indianu Jonesa. Ovo je prava horor avantura. Dalje nema smisla spoilati jer bi pokvarili gušt onima koji planiraju pogledati ovo horor ostvarenje.

Iako je cijeli film snimljen malim GoPro kamerama u found footage obliku, takav način snimanja uopće ne smanjuje doživljaj niti kvalitetu radnje. Sve scene se dobro vide iako u katakombama nema prirodnog svjetla, dakle osuđeni smo na umjetne svjetiljke. Scenaristi su to izveli jako dobro jer se i horor scene odlično vide usprkos strahu i nervozi aktera koji nose te kamere ili na kacigama ili u ruci.

Film je stvarno sniman u pravim pariškim katakombama. Zbog toga je korišten mali broj izvanjskih rekvizita pa su se glumci morali oslanjati na originalne stvari oko njih. Snimanje filma u pravim katakombama nije bio nimalo lagan zadatak za produkciju ni glumačku postavu jer u stoljećima starim katakombama nema struje ni mobilnog signala. Ipak ti nedostaci nisu umanjili izvrsnost filma. Dapače, katakombe su genijalna lokacija za snimanje zastrašujućeg horora. Ljudske kosti i lubanje, klaustrofobični prolazi i prijelazi, nesigurnost i opasnost koja vreba iza svakog kutka i opća tmina pružaju pregršt uznemirujućih jezivih trenutaka čak i prije uvođenja doslovne horor akcije. Ona počinje otprilike sredinom filma. Rekviziti koji su izvana uneseni u katakombe, a ovdje nećemo otkriti koji su, stvaraju pravu napetu horor atmosferu.

Likovi su stalno suočeni s rješavanjem misterija. Svaka greška može biti kobna. Izreke koje se pojavljuju govore da se radi o zemaljskoj manifestaciji pakla. Film se odlikuje odličnom zvučnom podlogom koja pomaže gledateljima da ih uvuče dublje u radnju. U mraku katakombe vrvi od strašnih, uzbudljivih i jezivih trenutaka zahvaljujući odličnim vizualnim i zvučnim efektima. Također, ima dosta i smijeha iako ovo nije horor komedija. Smiješni trenuci dođu kao dobro smišljena digresija i odmor prije sljedeće navale straha. Nasilje, teror i borba s jedne strane je dosta strašna, a s druge strane smiješna. Reakcija ovisi o pojedinom gledatelju.

Glavna glumica, lijepa Perdita Weeks, lik Scarlett je odlično odglumila. Najpoznatija je po ulozi Mary Boleyn u seriji Tudori. Dobila je ovdje ulogu gdje je pokazala sav svoj talent. Iako je najčešće bila limitirana sporednim ulogama, ovdje to nije bio slučaj. U ulozi Scarlettinog bivšeg dečka Georgea glumac Ben Feldman, najpoznatiji po ulozi Michaela Ginsberga u seriji Momci s Madisona, je također maestralno odradio svoj zadatak. Početak filma je nešto slabiji, a i kraj je možda mogao biti bolji pa ćemo filmu dati ocjenu 8/10. Ostatak za svaku pohvalu. Film nikada nije dosadan već naprotiv sve je uzbudljiviji kako ide prema kraju. Puno je tu učenja i misterija koji se nadopunjuju ali sve je sa svrhom: arheologija, alkemija, pakao, sotonizam, simbolizam... Pogledati obavezno jer ovo je vrhunski film found footage podžanra.

 

Idi na vrh